retropatellaire chondropathie eeh wat?!

Heey all,

Ja deze titel zal je waarschijnlijk niet begrijpen want het is een dokters woord ofzoiets. In ieder geval ga ik het hier wel over hebben want ik heb dit (retropatellaire chondropathie) rare naam geval ding.

Goed ik zal beginnen bij het begin. In 2001 op 05 oktober ben om 07.37 in Noordwijkerhout ben ik geboren. Nee. We gaan even wat minder ver beginnen.

Oké, aan het begin van het schooljaar had ik last van mijn rechterknie met rennen, na drie weekjes was dat weer over. Aan het eind van november had ik tijdens het fietsen last van dat mijn rechterknie, die sloeg opslot en dan moest ik zegmaar eventjes met links fietsen en daarna ging het wel weer. Ik weet het dit klinkt heel erg raar maar ja zo is het wel. Toen 2 weken later tijdens een voetbalwedstrijd, ik ben de keeper van ons team, ben ik iets te hard op de bal ingegaan en deed mijn knie heel veel pijn toen heb ik twee weken niet gefietst gegymd of gevoetbald. In de kerstvakantie had ik er geen last meer van, dus mocht ik weer fietsen, gymen en voetballen en ik was gewoon helemaal blij! Maar ja tijdens het fietsen deed het toch wel weer wat pijn en bij het gymen was het weer helemaal klaar, de pijn was weer volop terug. Toen hebben we besloten om naar de dokter te gaan. Dit is misschien wat laat maar het hadden ook groeipijnen kunnen zijn of een korte blessure. De dokter zei dus dat er een scheur in mijn pees zat, ikzelf was het daar dus niet mee eens want dat was geen verklaring voor mijn linkerknie. Zoals jullie misschien al weten heb ik keeperstraining van een oude AZ keeper. Die hadden we dus gebeld dat ik voorlopig (TWEE TOT ZES MAANDEN) niet meer kon komen, het kan nu ook minder lang worden, YESSS. Hij had dus gezegd ik adviseer je wel om naar de fysio te gaan dat helpt het herstellen enzo. Wij zijn maandag dus naar de fysio gegaan en die heeft mij dus verteld dat de dokter inderdaad geen gelijk had (soms moet je vertrouwen of je intuïtie!), maar dat ik dus retropatellaire chondropathie heb. Ik zal jullie nu even uitleggen wat dat ontzettend ingewikkelde woord betekent. Ik heb dus een irritatie achter mijn knieschijf en mijn meniscus was dus ook geïrriteerd. Nu moet ik dus oefeningen doen, elk been moet 2 oefeningen, 30 keer herhalen en dat dus drie keer op een dag. Nu snap ik het toch nog niet helemaal want ik moet mijn knie draaien maar ik draai gewoon mijn hele been omdat mijn knie dus echt niet lukt dus dat ga ik donderdag nog even vragen maar goed we hebben nu in ieder geval een diagnose en nu kan ik er ook nog wat aan doen.

xjes-Anne

5 gedachten over “retropatellaire chondropathie eeh wat?!

Geef een reactie

