Zwervers

Heey all,

Ten eerste dit artikel is wat aan de laate kant maar ik wilde wel graag wat online gooien. Ik woon in zo’n saai, waar niks te doen is behalve zwemmen, dorpje. Nu is daar bijna nooit wat te beleven en je zult er dan ook niet van opkijken dat ik eigenlijk bijna nooit een dakloze zie. Ik heb het idee dat er in de stad gewoon veel meer daklozen zijn dan in een dorpje. Nu ben ik de afgelopen twee weken heel veel zwervers tegen gekomen voor mijn doen. Laten we beginnen bij het begin.

Vorige week donderdag
Ik fiets  vanuit school en dan zit er een vieze man (qua uiterlijk gewoon met vuil en alles) achter een container met een flesje bier in zijn hand. Ik keek er raar van op want dit was de tweede keer in mijn leven dat ik een zwerver/dakloze tegenkwam. Of het is iemand die verslaafd is maar ja ik weet niet hoe je dat snel moet vaststellen…

Vorige week vrijdag
Mijn moeder werkt in de stad waar mijn school is en dan fietsen wij zo nu en dan samen naar huis en als het dan rustig is en er zijn geen mensen  meer op het werk mag ik daar naar toe komen. Die vrijdag waren er geen mensen en gingen we na een half uurtje wachten tot dat ze klaar was met werken weer naar huis fietsen. Wij kwamen dus uit dat pand en toen zat een verslaafde man op een bankje naast mijn fiets dronken en met een blikje bier. Nu begon hij allemaal dingen te zeggen dus ik knikte maar en zei eeheh en ik glimlachte maar een beetje. Toen was ik dus mijn schooltas op mijn fiets aan het doen en toen zakte hij weg. Ik dacht dus dat die man dood ging en kreeg bijna een hart verzakking! Maar hij had dus nog zijn blikje met bier in zijn hand en die liet hij dus vallen dus dat alles spoot eruit. Dus ik spring weg en hij schrikt wakker. Nou ik was al lang blij dat hij niet dood was maar m’n fiets zat wel een beetje onder het bier, gelukkig ikzelf niet…

Gisteren rond 14.40u
Ik stond te wachten op het busstation en toen kwam er een man in een kapot kloffie met een rollator en die liep dus door de menigte en vroeg naar twintig cent voor het Leger des Heils, om daar te kunnen overnachten. Ik heb hem dat niet gegeven omdat mijn vader behandelaar is en bij een verslavingszorg en ik dus wel ongeveer weet wat hij met het geld zou doen, natuurlijk zijn er ook mensen die wel écht daar heen zouden gaan maar dat kan ik niet weten. En daarbij had ik niet eens geld bij me, niet eens die twintig cent.

Vanochtend rond 08.00u
Ik fiets altijd langs een parkje een soort voorstad voor dat je de stad in gaat. Nou fiets ik daar over een brug en nou zag ik daar geen zwerver maar ik zag dekens liggen die vuil waren. Nou na die drie andere daklozen dacht ik gelijk aan zwervers en stelde ik mezelf voor hoe het zou moeten zijn om onder een brug met een dekentje te moeten slapen…

Vanmiddag rond 14.20u
Ik fietste weer vanuit school want het gaat stukken beter met mijn blessure en dit keer reed ik door een parkje. Nu is daar een voetbal veldje met twee doeltjes en bij een zo’n doeltje zat weer zo’n iemand maar die was denk ik ook een beetje van de wereld maar ja…

Ik vind dit gewoon heel erg zielig om te zien omdat ik zou willen dat ik ze zou kunnen helpen. En nu denk je misschien maar je had die ene wel geld kunnen geven. Nee, juist niet want waarschijnlijk kopen ze daar weer alcohol van of drugs van. Als je dat soort mensen echt wilt helpen geef ze dan je flesje water of wat te eten dan weet je tenminste dat ze er echt wat aan hebben.

Dit was het artikel al weer een wat heftiger onderwerp dan normaal maar ja dat is het leven toch?

xjes-Anne

Geef een reactie

