Running running running!

Heey all,

Vandaag gaat mijn artikel over hardlopen. Ik zelf vond het eigenlijk altijd maar truttig om te gaan hardlopen, maar dat is het gewoon niet. Eigenlijk is het gewoon heel erg slim maar ja. Zoals jullie weten had ik een blessure, blablabla… Inmiddels wil ik weer lekker mijn conditie opbouwen want ik wil gewoon een goede conditie hebben. Nou had mijn fysio mij een keer verteld dat ik beter ergens anders mee kon beginnen om mijn conditie op te bouwen, omdat je met hardlopen toch beste klappen opvangt met je knieën. Dus ik heb het al die tijd niet gedaan maar sowieso moet ik straks weer rondjes rennen met gym dus kan ik er beter zelf mee beginnen, niet waar? Ik heb dus op internet gezocht hoe je het best kon beginnen met hardlopen na een knie  blessure. Ik heb wat tips gevonden op kniecare.nl en die hadden fijne tips dus ik ga de tips benoemen en mijn ervaring er bij zetten.

“Tip 1” hou een rustig tempo aan.
Dit zou ik zeker doen! Ik ben iemand die gelijk alles wil geven maar dat is niet verstandig. Doe het rustig aan! Ik ga nu ong. 6 keer rustig dan weer ietsjes sneller zodat je het langzaam opbouwt. Want voor je het weet heb je je blessure weer terug of je hebt een andere blessure opgelopen…

“Tip 2” loop aan de hand van een schema.
Ook dit zou ik zeker gaan doen! Het is niet verstandig om zomaar te gaan rennen. Maak een schema. Ik doe zegmaar een intervaltraining. Dat wil zeggen dat je bijv. 2 minuten rent dan een minuut lopen en dat herhaal je. Ik ben begonnen met 5×1. Dat wil zeggen dat ik 1 minuut ren dan een minuut loop dan weer een minuut rennen enz. en dat doe je in totaal vijf keer. Ook dit ga ik langzaam opbouwen. Ik ga dit 6 keer doen en daarna ga ik 6 keer 7×1 doen. Ook neem ik drie dagen rust tussendoor. Dit doe ik zodat mijn knieën weer kunnen herstellen. Later kan ik er twee of een dag van maken maar voor nu laat ik het nog eventjes op 3. Ik heb op een ruitjes papiertje de dagen opgeschreven wanneer ik ga rennen en of ik 5×1 ga doen. Doe ook een warming-up en een cooling-down. Ik doe de warming-up door te rekken en strekken en dan vijf minuutjes wandelen en dan pas beginnen met rennen. En de cooling-down is het tegenovergestelde van de warming-up. Omdat je al die tijd heb gerend zijn je spieren warm. Als je dan ineens stopt en gaat stil zitten is het niet goed voor je spieren. Ga daarom na het rennen ook nog even vijf minuutjes wandelen.

“Tip 3” neem voldoende rust.

Normaal zou na een hardloopsessie één dag rust voldoende moeten zijn. Dit geldt met name als je helemaal fit bent. Aangezien je ook nog aan het herstellen bent van een knieblessure en dus niet alleen je spieren maar ook je knie moet herstellen kan het soms beter zijn om twee dagen tussen je hardloopsessies te houden.

Wat ik dus al had benoemt bij tip 2 is dat ik drie dagen rust neem. Dat is een dag extra maar dat doe ik gewoon uit voorzorg.

“Tip 4” koel je knie na het lopen.
Dit kun je doen met een icepack maar ik gebruik twee washandjes. Ik maak ze voor het hardlopen even nat en leg ze in de vriezer. Als ik dan terug kom leg ik een vaatdoekje op mijn knie met daarop het washandje. Of je dit doet ligt natuurlijk helemaal aan jou. Het is meer dat je knie er wat prettiger er door gaat voelen en ik doe het maar gewoon omdat ik er alles aan doe om een blessure of iets dergelijks te voorkomen.

“Tip 5” draag goede hardloop schoenen.
Wij krijgen altijd een doos met kleren en daar zitten soms ook schoenen tussen. Deze keer zaten er hardloop schoenen bij. Dit kun je vies vinden of niet maar als ik al hardloop schoenen heb gekregen ga ik ze niet nieuw kopen. Ik doe mijn zooltjes er ook nog in omdat ik daar niet zonder mag sporten. Het rent echt super lekker!!

Voor de rest heb ik nog een motivatie tip. Bedenk waarom je het wilt doen, en houd dat voor ogen. En hou je bijv. van de natuur? Ga dan op een weg rennen waar je naar de weilanden kan kijken. Ik zag gister bijv. een haasje die naar de vogeltjes rende. Wat ik ook nog naast het hardlopen doe is mijn fysio oefeningen. Ook al doe ik zo voorzichtig, liever het zekere voor het onzekere.

Hier onder zie je de stappen. Dit is een opbouw dschema maar jij bepaalt uiteindelijk zelf wanneer je toe bent aan de volgende stap.

Stap 1 : 5×1 minuut hardlopen Stap 2 : 7×1 minuut hardlopen Stap 3 : 5×2 minuten hardlopen Stap 4 : 7×2 minuten hardlopen Stap 5 : 5×3 minuten hardlopen
Stap 6 : 6×3 minuten hardlopen Stap 7 : 5×4 minuten hardlopen Stap 8 : 4×5 minuten hardlopen Stap 9: 5×5 minuten  hardlopen Stap 10 : 4×6 minuten hardlopen
Stap 1 : 3×7 minuten hardlopen Stap 12 : 3×8 minuten hardlopen Stap 13 : 3×10 minuten hardlopen Stap 14 : 2×15 minuten hardlopen Stap 15 : 1×30 minuten hardlopen

Ik heb mijn schema met de stappen hierboven ingevuld en ik ben een beetje gek en ik doe elke stap 6 keer voordat ik naar de volgende ga. Dus ik ben volgens het schema tot 28 juli 2017 bezig…

Ik heb het er voor over om zo weer mijn conditie op te bouwen maar of ik het ga volhouden is de vraag…

In dit artikel zit ook nog een mini DIY! En het enige wat je er voor nodig heb is een paar sokken en je mobiel.

DSC_0064
Je pakt een paar oude sokken, of je koopt nieuwe maar ik gebruikte oude sokken. Daar knip je de ‘tenen’ van af.

DSC_0066
Dan doe je de sok over je bovenarm
DSC_0067
Dan vouw je de sok dubbel en doe je je telefoon erin. Zoals je misschien al wel ziet kan je telefoon er zo uitvallen.
DSC_0068
En daarom doen we de andere sok er overheen. En TADAA!!! Je eigen telefoon houder voor het rennen. Als je nou muziek wilt luisteren dan maak je een klein gaatje aan de bovenkant en dan kunnen je oortjes er ook nog in.

Ik hoop dat jullie dit artikel leuk vonden!

xjes-Anne

2 gedachten over “Running running running!

  1. Hardlopen is totaal niet truttig. Goed dat je dat nu weet! Hardloopschoenen zijn het beste als ze op je voet zijn afgestemd. Als ik nieuwe hardloopschoenen nodig heb ga ik naar een speciale winkel, want die kijkt via een camera hoe je op elke schoen loopt, ook in slowmotion. Hiermee kun je de beste schoenen kopen. Dat wil ik je aanraden. Vooral omdat je last van je knie hebt.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

