Wat een verschil?!

Heey all,

Ik was offline en ik luisterde naar wat liedjes die in mijn afspeel lijst staan. Op de camping was er een bandje en toen bedacht ik me: wat is er eigenlijk een verschil qua muziek! Vroeger was het ‘echte’ muziek. Tegenwoordig word er veel met een computer gedaan.

Ik heb een jaar op zangles gezeten en als ik dan een noot niet haalde werd dat bijgewerkt met de computer en dan haalde je de noot wel… Vals spelen dus.

Hieronder heb ik een liedje van vroeger.

En hieronder een liedje van nu.

Je hoort hier heel erg goed het verschil tussen de twee liedjes. Bij het tweede liedje kan je horen dat er veel gemixt is met een computer en dat werd niet zoveel gedaan bij liedjes van vroeger. Ik zelf vind de muziek van tegenwoordig leuker, maar ik vind het het aller leukst om naar een bandje te gaan of een concert (zonder alle computer dingen)! Dan hoor je weer wat ‘echte’ muziek is.

Ik ga nu nog even wat over de historie vertellen. Hier kwam ik spontaan op en ik dacht laat ik het gewoon met jullie delen!

Fonautograaf rond 1860: Dit was een apparaat waarmee je stem werd ‘opgenomen’. Het werd op een papiertje getekend door middel van een stift. Het maakte gebruik van een geluidsdrager bestaande uit beroet papier dat rond een cilinder werd gewikkeld en waarin het geluid met een stift werd gekrast. Hiermee kon je dus muziek opnemen maar niet mee afspelen.

Gramophone rond 1887: Dit was voor het eerst dat er iets was dat lijkt op een platenspeler zoals wij die kennen. Dit werd gemaakt door middel van een zinken schijf waarop een mengsel van bijenwas en benzine-oplossing is aangebracht. Tijdens de opname krast de naald in deze laag. Na afloop wordt de schijf in een bad van chroom en azijn gedompeld, waardoor de weg gekraste plekken worden geëtst. Hierna is de opname afspeelbaar.

Zo gaat het nog wel een tijdje door… Uiteindelijk komen we uit bij de cd’s ;).

Compact disc 1982: De cd is eigenlijk de vervanger van de grammofoonplaat. Dit heb ik zelf ook nog mee gemaakt, haha! Ik heb nog een radio waar de cd’s in kunnen en nog een heel mapje vol cd’s! Ik gebruik hem zo nu en dan. Het leuke eraan is dat ie zo hard kan! Doe wat muziek op een USB stop die in je radio en je hebt je muziek die je wilt.

Mp3 speler rond 1999: Dit heb ik zelf ook nog alleen doet ie het niet meer… Ik vond dit echt geweldig! Ik zie ze nog steeds wel maar ze zijn nu echt 1×1 cm2, echt mini gewoon! Dit is op zich nog wel handig maar het word een beetje vervangen door je mobiel, vind je niet?

Mobiele muziek: Dit kennen we allemaal, hoe dan ook! Je kan het illegaal downloaden, je kan Spotify of andere apps ervoor hebben. Ik ben het meest fan van deze manier omdat je (bijna) altijd wel je telefoon bij je hebt, dus ook je muziek 😉 . Toch vind ik de platenspeler ook wel wat hebben en zou ik het niet erg vinden om er eentje te hebben.

Nu weet je ook nog wat over de historie van hoe je muziek kan afspelen. Ik vond het wel interessant en ik vind het zo grappig dat je van een groot ding steeds kleiner gaat. En dat zie je natuurlijk wel bij meerdere dingen. Namelijk je telefoon; laptop; tv (waar eerst nog een halve meter kast achter stond…) etc. etc.. Ik vraag me af wat jullie van zo’n artikel vinden omdat ik zoiets echt nog nooit heb gedaan.

xjes-Anne

Geef een reactie

