Hoe kom je dit schooljaar door?

Heey all,

School is weer bezig en ik vind het toch eigenlijk wel moeilijk. De eerste klas vond ik best makkelijk en de tweede klas ging ook wel. Maar nu in het derde vind ik het toch wel erg ingewikkeld worden. Toen bedacht ik me, hoe kom ik dit jaar in vredensnaam door?! Ik bedacht me wat dingen en die wil ik nu met jullie delen. Ik weet namelijk dat ik niet de enige ben die het ingewikkeld vind.

Tip 1 plannen.

Plannen is sowieso al heel belangrijk! Zeker nu je het moeilijk vind is het verstandig om ook je huiswerk te maken (sowieso vind ik dat je dat moet doen maar meningen verschillen daarover). Oefening baart kunst ;). En als er een toets wordt opgegeven maak een planning wanneer je wat leert. Wees slim en begin niet met twee dagen van te voren te leren!

Tip 2 vragen.

Wees in ieder geval niet bang om te vragen aan je docent of zij/hij het nog een keer wilt uitleggen. Een docent wordt betaalt om je iets te leren en als die docent niet wilt helpen, dan zit er iets niet goed…

Tip 3 vrije tijd.

Het klinkt heel normaal, maar het is ontzettend belangrijk!! Als jij alleen nog maar met school bezig bent en echt echt geen tijd meer voor jezelf hebt, dan gaat er iets niet goed. Vorig jaar had ik dat idee en toen ben ik gaan kijken van, als ik huiswerk maak zit ik ook wel eens achter mijn telefoon. Maar hoelang zat ik achter mijn telefoon? Dat was zeker zo’n 15 minuten! En als dit telkens gebeurt dan plan je niet goed want als je dit elke dag 2 keer doet dan heb je 2,5 uur verspild aan je telefoon in een week terwijl je ook zou kunnen voetballen, afspreken met vriendinnen, je hobby uitoefenen enz..

Tip 4 je ouders.

Je kan ook met je ouders afspraken maken. Nu heb ik dat niet nodig omdat het tot nu toe nog wel goed gaat. Maar als ik straks ten einde raad ben, dan kan ik nog naar mijn ouders toe. En weet je het klinkt heel kinderachtig om je ouders om hulp te vragen, maar als jij dat jaar door wilt komen en het lukt je niet alleen? Vraag gewoon je ouders! Ze zullen echt niet boos erom zijn dat jij om hulp komt vragen. Ik denk eerder dat ze het waarderen dat je ze om hulp vraagt ;).

Tip 5 privé docent.

Heb je nou echt een docent die je niet snapt of gaat het je te snel? Er bestaat zoiets als YouTube ;). Ik moest laatst voor biologie iets berekenen maar ik had werkelijk waar geen flauw idee hoe! Ik dus op internet zoeken en toen kwam ik op het YouTube kanaal ‘WiskundeAcademie’. Als ik voortaan iets niet snap van wiskunde of ik weet niet meer hoe iets moest, dan ga ik naar dit YouTube kanaal! Het word wel uitgelegd alsof je iemand van 10 bent maar ik snap het wel! En zo heb je ook nog andere kanalen voor andere vakken.

Dit waren mijn vijf tips om het schooljaar door te komen. Het is natuurlijk ook belangrijk om gewoon op tijd te gaan slapen want als je moe bent in de les wordt het alleen nog maar moeilijker.

xjes-Anne

Geef een reactie

