Zuid-Afrika

Heey all,

Ik weet niet of jullie het al weten maar ik ben nog nooit naar het buitenland op vakantie geweest. Maar waarom dan ineens een artikel over Zuid-Afrika? Dat ga ik is eventjes uitleggen.

Maandag 3 oktober (super mooie dag ik zweer het je, haha!) moest ik oppassen. Het ging zegmaar als volgt. Ik had school tot 15.10u ik was rond 16.15u thuis en ik moest 16.45u oppassen. Ik was 19.15u klaar met oppassen, toen kwam ik thuis en toen heb ik mezelf binnen 5 minuten omgekleed voor de voetbal training (persoonlijk record!). Die was eigenlijk al een half uur begonnen maar ik wilde gewoon heel graag komen.

Ik was daar dus en toen kwam er een groep jongens aan… Zij komen uit Zuid-Afrika. Maar wat deden zij dan hier in Nederland? Ze waren hier met hun ‘koor’. Het ‘Drakensberg boys choir’. Ze zaten in gastgezinnen en een deel van hun groep was dus in mijn dorp. Alleen kwam ik daar véél te laat achter, namelijk een dag voordat ze weg gingen.

Zij kwamen dus bij onze training kijken en daarna gingen we met hun praten. Een paar meiden van mijn team kenden hun al dus ik stond er bij als een vreemdeling, haha! Maar ineens stonden er dus 10 jongens voor mijn neus… Ik raakte aan de praat met een van hen en hij was heel erg aardig! We gingen nog voetballen maar de lichten op het veld gingen uit dus we moesten weg. Ik ben zo handig geweest om mijn flesje ergens neer te gooien (die zwart is, zie je ook zo goed in het donker 😉 ). Maar die jongen ging mij dus helpen mijn flesje te zoeken. En we hebben hem gevonden, woehoeee!! We gingen dus ergens anders heen en dat was het schoolplein. Ook daar heb ik weer een lange tijd met die jongen staan praten en op een gegeven moment zei hij iets over grumpy… Ik wist dus niet wat dat betekende dus ik vroeg het en ik moest echt knijterhard lachen!! Het waren eigenlijk maar anderhalf uur wat we hebben doorgemaakt toen maar het voelde echt als 4 uur. Maar iedereen gaf elkaar een knuffel dus ik gaf hem ook maar een knuffel, was wel wat ongemakkelijk… Toen vroeg ie of ie een foto van ons tweeën mocht maken. Dat vond ik goed en daarna nog een knuffel. Toen ging ik naar huis en uiteindelijk bleek het dat ie mij nog wat wilde zeggen. Zo schattig was dat!! Hij had het me uiteindelijk via een spraakbericht gestuurd en daarin zei ie dat ie me knap vond en lief en dat ie me best wel leuk vond… Ik baalde enorm want maandag was de eerste en laatste keer dat ik hem zou kunnen zien.

Dinsdag ochtend vertelde ik het aan mijn beste vriendinnen en toen moest ik nog huilen ook… Toen kreeg ik een appje dat ze naar een school dicht bij mijn school zouden gaan. Ik vragen aan mijn docent of ik daar heen mocht en dat mocht! Uiteindelijk bleek het dat ze 10.00u ergens hadden afgesproken en vanaf daar gingen ze naar Amsterdam. Ik ging daar dus heen en het was zo schattig! Hij zei ‘you make me cry’ en dat ie me leuk vond, ik moest echt me best doen om niet te huilen. We hebben toen twee foto’s gemaakt.

img-20161004-wa0003

img-20161004-wa0004

Ik weet niet waarom maar ik vind het echt *** dat ie weer daar heen moest! Ik kende hem pas een dag I know. Maar ik heb nog nooit hoeven huilen om een jongen en nu wel heel vaak eigenlijk. En ja ik mis hem gewoon…

Eigenlijk was dit dus totaal niet het idee van dit artikel, haha! Ik wilde een artikel over hun cultuur schrijven dus daar komt nog een beetje van, haha.

Goed ik dacht dus dat ze daar Afrikaans praatte. Dat doen ze ook maar ze praten zegmaar Afrikaans en Engels. En het lijkt er dus op dat Afrikaans best heel erg lijkt op Nederlands, ik heb het even snel opgezocht en het is dus zo dat Afrika ooit een kolonie is geweest van Nederland. Ik dacht eerst (ik weet dat ik niet de enige ben die dit dacht) dat Zuid-Afrika best wel arm was, maar dat is dus niet zo. Zuid-Afrika heeft het wel gewoon goed en natuurlijk zijn daar ook weer verschillen tussen gezinnen maar het is niet zoals ik dacht dat het was. Ik kan me wel heel erg erin gaan verdiepen enzo maar dit artikel heeft nu al in de 700 woorden en dat worden er anders echt 1000!

Ik wil nog even benoemen dat ik heel blij ben dat ik die groep en de jongen heb ontmoet en dat dit echt een hele mooie herinnering is die ik koester! De groep heeft een heel erg mooi liedje en echt ik vind hem zo ontiegelijk mooi!

 

Nou dit was het wel weer. Eh ja, een beetje treurig maar ik heb echt een mooie herinnering! Trouwens ‘You raise me up’ is ook heel erg mooi!!

xjes-Anne

Geef een reactie

