Zwarte of witte piet?

Heey all,

Het kan je eigenlijk niet ontgaan zijn, tenzij je onder een steen hebt gelegen. Maar de zwarte Pieten discussie is weer lekker opgang. En ik dacht laat ik dan ook maar eventjes gaan mengen. Ik kreeg van de week een berichtje en ik dacht naja die past eigenlijk ook nog wel in dit artikel dus daar wil ik eerst even mee beginnen.

Sinterklaasfeest 2030

Opa? Vierden jullie vroeger ook Sint en Piet?
Ja jongen, alleen waren het toen Sint en zwarte Piet.
Piet was zwart?
Tot 2016 wel. Toen mocht het niet meer en werd hij wit.
Waarom?
Een groepje mensen vonden het discriminatie en racisme, zo’n zwarte Piet.
Maar Piet is toch heel slim en vrolijk, speelt met kinderen en deelt toch cadeautjes uit? Hij is toch geen rotzak?
Nee, maar die mensen vonden dat Piet een slaaf was.
Een slaaf? Van Sinterklaas? Deed die dan lelijk tegen Piet? Gaf hij Piet straf of sloeg hij hem?
Nee, dat niet. Ze zongen samen en deelden samen snoep uit.
Dus Sint en Piet waren goede vrienden?
Ja, net zoals Sint en Piet nu.
Maar nu is Piet niet meer zwart.
Nee, want dat mag niet.
Opa?
Ja?
Er zitten vier kinderen in mijn klas, die zijn zwart.
Oh ja?
Ja en hun papa’s willen nu gaan klagen bij de VN.
Waarom dan jongen?
Omdat ze het discriminatie en racisme vinden dat al die lieve, gulle Pieten blank zijn. Alsof Zwarte mensen niet goed genoeg zijn om Piet te worden. Ze vinden dat er ook zwarte Pieten moeten komen.

Dit berichtje kreeg ik dus binnen. En ik vind trouwens dat dit bericht groot gelijk heeft maar ik wil er nog wat over zeggen. Volgens mij is Sinterklaas toch echt een KINDERfeest en denk ik niet dat kinderen in staat zijn om te bepalen dat zwarte Piet racisme of discriminatie is. Dus dat doen de volwassenen maar wat ik al zei, het is een KINDERfeest. En als het een KINDERfeest is waarom bemoeien alle volwassenen zich er dan mee?! Ik bedoel ik heb echt wel respect voor de meningen over dat zwarte Piet weg moet, maar ik ben het er totaal niet mee eens. Het verhaal is tenslotte dat zwarte Piet zwart is door het roet van de schoorstenen en in het berichtje vind ik het best heel erg mooi beschreven dat Piet helemaal geen slaaf is. Ik heb er eigenlijk niet veel meer aan toe te voegen. Het enige wat ik even wilde is even duidelijk maken dat het hier om een KINDERfeest gaat en dat volwassenen zich daar nu mee gaan bemoeien.

Wat vinden jullie er nou eigenlijk van?

xjes-Anne

Geef een reactie

